П`ятниця, 03.05.2024, 11:10

Статті

Головна » Статті » Освіта

Ботанічний сад як засіб формування екологічної свідомості дітей та учнівської молоді

Ботанічний сад як засіб формування екологічної свідомості

дітей та учнівської молоді

Акіменко В.М.,

завідувач відділу квітникарства

Сумського міського центру

еколого-натуралістичної творчості

 учнівської молоді 

Шлях до високої екологічної культури лежить через ефективну екологічну освіту. Проблема екологічного безпечного розвитку, фізичного та морального здоров’я суспільства – це, насамперед, проблема індивідуальної та колективної свідомості, формування якої є пріоритетом системи освіти.   

Сьогодні якісно нова система національної екологічної освіти має забезпечити підготовку молодого покоління, спроможного вийти зі стану екологічної кризи, подолавши споживацьке ставлення до природи.  Ефективним засобом збереження довкілля є створення ботанічних садів.

Ботані́чний сад — науково-дослідницький та культурно-просвітницький заклад, в якому проводиться накопичення колекцій флори з метою її вивчення, збереження, культивування й акліматизації; пошук і добір рослин, перспективних для створення зелених насаджень і здійснення інших видів господарської діяльності; робота щодо збереження генофонду рослинного світу. Збереження природного багатства – одне з головних напрямків роботи ботанічного саду місцевого значення «Юннатівський», створеного на території Сумського міського центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді.

Ідея створення ботанічного саду зародилася в педагогів Сумського міського центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді восени 2009 року. Цю ініціативу підтримали відділ екології та енергозбереження Сумської міської ради й Державне управління екології та природних ресурсів в Сумській області.

За рішенням Сумської обласної ради  від 15 жовтня 2010 року був створений ботанічний сад «Юннатівський», якому наданий статус природно-заповідного об’єкту  місцевого значення.

Ботанічний сад «Юннатівський» є базою для формування екологічної свідомості у дітей та підлітків, де розкриваються зв’язки «людина – природа», забезпечується засвоєння норм і правил екологічної поведінки в довкіллі, а через екологічне сприйняття оточуючого середовища формується відповідальне ставлення до природи.

Об’єкт природно-заповідного фонду «Ботанічний сад місцевого значення «Юннатівський» – це справжнє диво зеленого світу, що знаходиться в центрі індустріального міста Суми та приваблює до себе яскравими фарбами квітів, соковитою зеленню дерев та кущів, різноголосим щебетом птахів і дзюркотінням води. Тут завжди чути веселі дитячі голоси.

Ботанічний сад «Юннатівський» організовано з метою збереження, вивчення, акліматизації, розмноження в спеціальних умовах представників рідкісних видів місцевої та світової флори і фауни, ведення наукової, навчальної та еколого-просвітницької роботи.

Територія природно-заповідного об’єкту має площу 1,26 га, на якій розташовані: приміщення позашкільного закладу, дендрарій, розарій, рокарій, розсадник декоративних дерев та кущів, фруктовий сад, колекційна ділянка квіткових рослин, ділянка лікарських рослин, навчально-тваринницька ферма.

Ботанічний  сад знаходиться на території Сумського міського центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді, в якому працюють 152 гуртки 42 профілів. Основними підрозділами, де здійснюється еколого-натуралістичне навчання і виховання учнів є відділи: екології та краєзнавства, квітникарства, біологічний, натуралістичної та дослідницької роботи, декоративно-ужиткових мистецтв.

Пріоритетними напрямками екологічної освіти і виховання учнівської молоді  є:

·        природоохоронний:

-       створення та збереження колекцій рослин та тварин місцевої, світової флори і фауни;

-       формування в учнівської молоді екологічної свідомості;

-       залучення учнів до міжнародних, всеукраїнських та регіональних природоохоронних акцій;

·        науково-дослідницький:

-       розробка оптимальних методик культивування рідкісних видів рослин;

-       вивчення біологічних особливостей тварин та рослин, оптимальних способів їх розмноження, проведення фенологічних досліджень;

-       співпраця з регіональною Малою академією наук;

·        навчально-виховний:

-       розвиток системи інтелектуальних та практичних умінь і навичок, пов’язаних з вивченням, оцінюванням та збереженням навколишнього середовища та власного здоров’я;

-       сприяння самовизначенню вихованців та свідомому вибору професії екологічно-натуралістичного спрямування через залучення до профільних учнівських об’єднань та суспільно-корисної праці;

·        просвітницький:

-       організація оглядових і тематичних екскурсій, виставок, природоохоронних акцій, масових заходів екологічного спрямування;

-       поширення екологічних знань та виховання бережливого ставлення до природи як національного надбання країни;

-       інформаційна діяльність, пропаганда природоохоронних знань;

-       популяризація змістовного екологічно грамотного дозвілля в природі.

Колекція рослин ботанічного саду налічує близько 2 тисяч екземплярів, до її складу  входять рідкісні хвойні, тропічні та субтропічні рослини.

Об’єктом навчально-пізнавальної роботи по ознайомленню учнівської молоді з деревно-чагарниковими рослинами є дендрологічна ділянка. Її колекція налічує понад 60 видів дерев’янистих рослин. На особливу увагу заслуговує катальпа бігнонієвидна та    гінкго дволопатеве, яке є реліктовим.                               

Квітково-декоративні рослини відкритого грунту представлені 100 видами, серед яких є види, занесені до Червоної книги і Європейського Червоного списку: півонія тонколиста, підсніжник білосніжний,  цибуля ведмежа, шафран сітчастий. Анемона дібровна,  проліска дволиста, ряст Маршалла, сон широколистий є регіонально рідкісними первоцвітами, мало поширеними та зникаючими видами і підлягають особливій охороні на території Сумської області.

Лікарські рослини представлені 50 видами, серед яких найціннішими є розторопша плямиста, ехінацея пурпурова, родіола рожева, любисток лікарський, бадан товстолистий, цикорій, полин гіркий, деревій звичайний, папороть чоловіча та інші.

Окрасою ботсаду є розарій, в якому висаджено 300 кущів троянд.

Колекція квітково-декоративних рослин закритого грунту налічує понад 500 видів, серед них 300 видів кактусів.

З метою здобуття поглиблених знань про тварин, залучення молоді до практичної діяльності в галузі сільського господарства є навчально-тваринницька ферма, яка є базою для проведення практичних занять та навчально-дослідницької діяльності .

Навчально-тваринницька ферма займає площу 690 кв.м. В ній утримується 12 видів тварин та птахів. Хоча ботанічний сад  і розташований в центрі промислового міста,  тваринний світ на його території  досить різноманітний.  Із земноводних зустрічаються: жаба сіра,  жаба трав’яна, із рептилій – вуж звичайний, ящірка зелена, з комах – джмелі, мурашки, довгоносики, жужелиці, жук-олень, вусачі, листоїди, двохвістки, сонечка, метелики, мухи квіткові тощо.

Протягом року на території заповідного об’єкту  можна спостерігати  птахів місцевої фауни: наприклад сороку, синицю велику, синицю голубу, сойку, горобця хатнього, сову вухату, ворону сіру, із ссавців - мишей сірих, пацюків, білок, кротів європейських.

Екзотична флора представлена у  куточку живої природи та комплексі акваріумного рибництва.

В живому куточку  утримується 30 видів декоративних птахів та тварин.

В експозиції акваріумного комплексу нараховується 11 видів акваріумних рослин, 4 види молюсків, 45 видів акваріумних риб. Серед акваріумних риб привертають увагу відвідувачів астронот очний, меланотенія бірюзова, барбус суматранський, барбус вишневий, що занесений до Міжнародної Червоної книги

Наукова цінність природних ресурсів ботсаду  полягає в тому, що вони можуть  використовуватися для прикладних наукових досліджень.

Науково-методична та практична діяльність здійснюється в тісній  співпраці з загальноосвітніми закладами та з науковцями вищих навчальних закладів СНАУ, СумДУ, СДПУ ім. А.С. Макаренка та спрямована на навчально-виховну роботу з інтелектуально обдарованими дітьми та учнівською молоддю у процесі науково-дослідницької діяльності.

 Науково-дослідницька та експериментальна діяльність проводиться за такими напрямками:

- збереження генофонду рідкісних, зникаючих та інших цінних видів рослин – культивування з метою вивчення, розмноження та ре інтродукції у природу;

-         проведення фенологічних спостережень;

-         вивчення місцевої фауни;

- пропаганда та розповсюдження рідкісних та зникаючих високопродуктивних порід сільськогосподарських тварин, збереження генофонду птиці вітчизняної та зарубіжної селекції;

-   виявлення оптимальних способів розмноження декоративних рослин і тварин.

Прикладами ефективного використання бази ботанічного саду для наукових досліджень є участь вихованців  у наукових конференціях та виставках, конкурсах міського, обласного та всеукраїнського рівнів.             Вивчаючи рослинний та тваринний світ, діти вчаться працювати з природним матеріалом, що, в свою чергу, допомагає формувати додаткові знання з біології, розвивати навички проведення досліджень та спостережень у природному середовищі та виховувати бережливе ставлення до природоохоронних обєктів.

Ботанічний сад «Юннатівський» є справжньою окрасою, зеленим оазисом, що розташувався у щільно забудованій частині міста. Флористичні багатства ботанічного саду – це живе джерело, що збагачує і прикрашає рідну Сумщину.

Ботанічний сад «Юннатівський» – це єдине місце в м. Суми, де на відносно невеликій площі можна ознайомитися із значною за видовим складом колекцією рослин і тварин, отримати естетичну насолоду від спілкування з природою; це дивовижний куточок природи, який викликає бажання зберігати і охороняти природу, примножувати її багатства.

                            Список літератури


1.Ботанические сады как екологические ресурси в глобальной системе социальньгх координат // Ландшафтная архитектура и дизайн: 2010., № 2. - С.7-11.

2. Заповідні скарби Сумщини. Під загальною редакцією док. біол. наук, проф.

Т.Л. Андрієнко. - Суми: Видавництво  «Джерело», 2001.  – 208 с.
3. Природоохоронні території Української РСР / Є.В.Качаловський, К.М.. Ситник, О.К. Ющенко та ін.; За ред. Д.Й. Проценко. – К.: Урожай, 1983. – 176 с.

 

 

 

 

Категорія: Освіта | Додав: centum (07.11.2013)
Переглядів: 2211 | Рейтинг: 0.0/0