П`ятниця, 03.05.2024, 15:15

Статті

Головна » Статті » Освіта

Інтеграція діяльності навчальних закладів і Сумського міського центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді щодо формування в

Інтеграція діяльності навчальних закладів і Сумського міського центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді щодо формування в місті природоохоронного мікросоціуму

 Дубініна С.Б., завідувач методичного відділу Сумського міського ЦЕНТУМ

 

Екологічна освіта на порозі третього тисячоліття стала необхідною складовою гармонійного, екологічно безпечного розвитку людства. Підготовка громадян з високим рівнем екологічних знань, екологічної свідомості і культури на основі нових критеріїв оцінки взаємовідносин людського суспільства й природи (не насильство, а гармонійне співіснування з нею!), повинна стати одним з головних важелів у вирішенні надзвичайно гострих екологічних і соціально-економічних проблем сучасної України. [1].

Фундамент екологічної культури закладається в дитинстві, тому особливе місце у формуванні екологічного світогляду відводиться саме закладам освіти в зв’язку з тим, що екологічна освіта і виховання тут реалізуються безперервно й послідовно, комплексно й систематично, на міжпредметній основі. Ефективним засобом формування екологічної культури є екологізація шкільної освіти, яка передбачає включення екологічних аспектів, які пов’язані з основним матеріалом, до складу практично всіх навчальних дисциплін [1]. Екологічну освіту й виховання треба здійснювати повсякденно в сім ї, дошкільних закладах, у школі, позашкільних та вищих навчальних закладах, адже взаємини людей з природою є вирішальними у подальшому існуванні людства на планеті.

Спираючись на дослідження науковців О. Биковської, О. Ващенко, В. Вербицького, Т. Гардашук, О. Єжової та власний досвід роботи, можна стверджувати, що позашкільна освіта має певні переваги перед дошкільною та загальною середньою освітою у формуванні екологічної культури вихованців. А саме, здобуття позашкільної освіти базується на принципі добровільності;  особистісно-орієнтованому та компетентнісному підході; мобільності та можливості корегування змісту і методів навчання в залежності від соціального замовлення та інтересів дітей, підлітків і молоді [4].

Позашкільна освіта – справжній союзник шкільної освіти, її логічне доповнення. Тому великі можливості для реалізації завдань екологічного виховання школярів мають позашкільні навчальні заклади, але найкращі результати дає співпраця їх із загальноосвітніми.

Протягом багатьох років Сумський міський центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді є організатором та координатором природоохоронної роботи у місті. Одним із пріоритетних напрямків навчально-виховного процесу в закладі є еколого-натуралістичний, що передбачає оволодіння вихованцями знаннями про навколишнє середовище, формування екологічної культури особистості, набуття знань і досвіду розв’язання екологічних проблем. Ураховуючи спеціалізацію закладу, педагогічний колектив розробив модель безперервної екологічної освіти і виховання, яка починається зі школи раннього розвитку дитини «Журавлик» і продовжується в 150 гуртках 43 профілів, в яких навчається близько 2500 вихованців. У структурі закладу п’ять профільних відділів: біологічний, екології та краєзнавства, квітникарства, натуралістичної та дослідницької роботи, декоративно-ужиткового мистецтва та два організаційних відділи – методичний і організаційно-масовий.

Маючи досвідчених педагогів та потужну матеріально-технічну базу Центр здійснює навчально-виховну, просвітницьку, науково-методичну, інформаційну, організаційно-масову та оздоровчу роботу. ЦЕНТУМ є методичним центром еколого-натуралістичної роботи у місті. На базі закладу проводяться семінари вчителів біології, педагогів-організаторів, заступників директорів з виховної роботи з питань організації науково-дослідницької роботи, проведення масових заходів екологічного та краєзнавчого напрямків. Педагоги Центру, маючи значний досвід впровадження проектної технології, презентують свої надбання по проведенню дослідницької роботи з вихованцями, здійснення природоохоронної діяльності. На сьогоднішній день у закладі реалізовано близько 30 освітніх проектів різної спрямованості, серед яких чинне  місце займають міські освітні природоохоронні проекти:  «Екологічні розвідники», «Годівничка», «Екомобіль»  тощо. Важливу роль у співпраці з навчальними закладами відіграє консультаційний пункт. Педагоги закладу надають необхідну теоретичну та практичну допомогу з питань акваріумістики, квітникарства та інших галузей біології вчителям, батькам, керівникам гуртків, юннатам, населенню.

На виконання Програми охорони навколишнього природного середовища  м.Суми, починаючі з 2006 року, педагогами закладу спільно з фахівцями Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Сумській області та відділу екології та енергозбереження Департаменту інфраструктури міста Сумської міської ради у місті проводяться освітньо-інформаційні заходи з екології та охорони довкілля. На базі Сумського міського центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді працює оргкомітет по проведенню міських етапів всеукраїнських конкурсів: «Мій рідний край, моя земля», «Моя Батьківщина – Україна», «Майбутнє лісу у твоїх руках», «Птах року» тощо. Кожного року учні та педагоги навчальних закладів міста беруть участь у міських конкурсах еколого-натуралістичного спрямування, таких як: міський екологічний конгрес, «Річки мого дитинства», «Енергозбереження – вимога часу», огляд-конкурс на краще проведення природоохоронної роботи в навчальних закладах міста.

Великого значення у екологічному вихованні учнів мають об’єкти природно-заповідного фонду (далі – ПЗФ), які називають ядром природного капіталу, що забезпечує людину безліччю ресурсів та послуг. ПЗФ має особливу природоохоронну, наукову, освітньо-виховну, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, що сприяє збереженню природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного та рослинного світу, підтриманню загального екологічного балансу і забезпеченню фонового моніторингу навколишнього природного середовища [3].

Заслуговує на увагу досвід екологічної освіти та виховання  на базі об’єкту ПЗФ місцевого значення «Ботанічний сад «Юннатівський», що розташований на території комунального закладу Сумської міської ради – Сумський міський центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді. Об’єкт природно-заповідного фонду площею 1,26 га (рішення Сумської міської ради від 28.10.2009 р. № 3141 – МР, рішення Сумської обласної ради п’ятого скликання від 25.10.2010 р.) був створений у 2010 році з метою збереження, вивчення, акліматизації, розмноження в спеціальних умовах представників рідкісних видів місцевої та світової флори і фауни, ведення наукової, навчальної та еколого-просвітницької роботи.

На території саду розташовані приміщення закладу, дендрарій, розарій, рокарій, розсадник декоративних дерев та кущів, фруктовий сад, колекційні ділянки квіткових та лікарських рослин, навчально-тваринницька ферма. Загальна площа земельної ділянки ботанічного саду 5601 м2. У колекції ботанічного саду зібрано близько двох тисяч квітково-декоративних рослини 161 виду 260 сортів, серед яких 50 видів лікарських, 140 видів квітково-декоративних, 60 видів дерев та кущів, культивуються рослини занесені до Червоної книги України.

Яскравим прикладом результативної співпраці навчального та позашкільного закладів є учнівське лісництво «Паросток», створене у 1996 році за ініціативи  Сумської міської станції юннатів (нині – Сумський міський центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді) та за підтримки державного підприємства  «Сумський лісгосп», на базі загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 з метою підготовки учнів до екологічно доцільної діяльності. Лісництво об’єднало тих, хто небайдужий до проблем довкілля, кого цікавить життя лісу, зворушує схід сонця і спів птахів, духмяні пахощі лісових квітів. Діяльність учнівського лісництва проводиться в чіткій системі, основою якої є виховання у дітей любові та поваги до природи, бажання піклуватися про її збереження. Навчально-виховний процес в учнівському лісництві забезпечується потужною  навчально-матеріальною базою (2 навчальних кабінети при ДП «Сумський лісгосп» та ЗОШ І-ІІІ ступенів № 5, шкілка рослин, дендропарк, навчально-виховна  екологічна стежка); методичною базою (навчальна  програма, методичні матеріали, які використовуються для її реалізації).

У сучасних умовах соціальних та економічних реформ, гуманізації освіти підвищився попит на додаткові освітні послуги, які можуть бути задоволені в результаті використання соціально-педагогічних можливостей позашкільної освіти та виховання. ЦЕНТУМ  є базою для додаткової біологічної освіти учнів профільних класів. Наявність матеріальної бази дозволяє проводити поглиблене навчання з використанням живих об’єктів, практичну, експериментальну, дослідницьку роботу, що сприяє формуванню в учнів відповідних навичок.

Для більш ефективної діяльності по наданню додаткової біологічної освіти школярам міста та з метою активізації природоохоронної роботи, екологічної просвіти і виховання дітей та молоді колектив Центру пропонує:

- проведення тематичних та оглядових екскурсій. Щорічно для різновікового контингенту учнів шкіл міста медпрацівниками та вихованцями закладу проводиться близько 300 екскурсій. До послуг школярів та педагогів куточок живої природи, в якому нараховується 34 види декоративних тварин, комплекс акваріумного рибництва, де мешкає 45 видів акваріумних риб, навчально-тваринницька ферма (16 видів с/г тварин, представлених 27 породами), теплиця, де вирощується 550 видів рослин, з яких 300 – це кактуси, музей хліба, краєзнавчо-етнографічний музей, бібліотека, методичний кабінет та 15 навчальних кабінетів;

- організацію  біологічних турнірів, конкурсів для учнів шкіл міста, що дає змогу не тільки цікаво організувати дозвілля дітей у канікулярний період, а й поповнити їхні знання з біології. Традиційно для учнів шкіл міста проводиться День охорони навколишнього природного середовища,  день відкритих дверей, свято зустрічі птахів та інші заходи екологічного спрямування. З метою залучення учнівської молоді до практичної природоохоронної діяльності у місті організовуються екологічні акції «Ялинка», «Первоцвіт», «Піклування про птахів», трудові акції «За життя без сміття», «Парад квітів біля школи», «Прикрасимо землю своїми руками» тощо. До природоохоронної роботи залучаються не тільки учні загальноосвітніх навчальних закладів, а й дошкільних, які із задоволенням беруть участь у різних конкурсах, акціях, виставках;

- підготовку старшокласників до вступу у вищі навчальні заклади на біологічні спеціальності. З 2013 року в ЦЕНТУМ працює Центр довузівської підготовки школярів, який об’єднує  гуртки «Поглиблене вивчення біології», «Юний хімік», «Фізика», «Філологія», «Загальна біологія з основами дослідництва» та  створений з метою поглиблення знань учнів з предметів природничо-математичного циклу, проведення профорієнтаційної роботи;

- заняття інформаційно-ігрового екологічного лекторію «Людина і природа», що проводяться на базі міського кабінету екологічної просвіти у закладі;

- організацію літньої трудової практики з учнями шкіл міста на базі ЦЕНТУМ. У ході її проведення формується екологічна орієнтація учнів, поповнюються знання про взаємозв’язок людини з природою, розвивається вміння вивчати й оцінювати стан місцевих екосистем, брати участь у конкретних природоохоронних справах.

Спілкування з природою дає змогу учням проводити наукові дослідження; спостерігати за способом життя та поведінкою тварин; навчитись вирощувати і доглядати за квітами; пізнавати закони розвитку природи не за підручниками, а в практичній діяльності.

Таким чином, Сумський міський центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді, в якому працюють педагоги-ентузіасти, де зберігається зв'язок з живою природою, де не існує небезпечної зброї примусу проти дитини, стає центром екології душі, психічного здоров’я, формування індивідуального стилю життя особистості, оскільки це своєрідна країна, структура і зміст якої підпорядковуються основній меті – збереженню здоров’я учасників навчально-виховного процесу [5].

Список літератури

1. Концепція екологічної освіти України Затверджена Рішенням Колегії МОН України № 13/6-19 від 20.12.01.

2. Вербицький В.В. Основи еколого-натуралістичної освіти: Науково-методичний посібник. – К., 2005 – 490 с.

3. Гардашук Т.В., Ісаєнко В.М., Мовчан Я.І. Екологія, екоосвіта та екопросвіта як чинники переходу до екологічно збалансованого розвитку // Освітні та етичні засади збалансованого розвитку. Серія «Стан навколишнього середовища», 2008, № 7. Бібліотека Всеукраїнської екологічної ліги.

4. Єжова О.О. Теоретичні основи здоров’яспрямованої діяльності позашкільного навчального закладу. – Позашкільна освіта: стратегія, інновації, практика: збірник статей Міжнародної наук.-практ. конф. – Суми, 2009.– 328 с.

5. Мандрівка країною здоров’я. Із досвіду роботи педагогічного колективу Сумського міського ЦЕНТУМ/. Упр. Освіти і науки Сумської міської ради. – Суми: ВВП «Мрія-1»ТОВ, 2013. – 122с.: іл.

 

Категорія: Освіта | Додав: centum (15.04.2015)
Переглядів: 637 | Рейтинг: 0.0/0